Nieuwsbrief Spinnend web,
4e jaargang nummer 2
Wisdom is like a baobab tree
Asante spreekwoord
- Wijsheid als een baobab boom …
- Wijsheid in verhalen en spreekwoorden
- De jaarlijkse Ontmoetingsdag QFWF
- Presentatie van het Storytelling programma
- Over de verbindende kracht van verhalen
- Nieuws van het WW
- Nieuws van de QFWF organisatie
- Quintessence
Wijsheid als een baobab boom …
De Baobab ofwel Apenbroodboom staat symbool voor wijsheid in een Ghanees spreekwoord:
De symboliek van deze krachtige boom in het uitgestrekte landschap onderstreept de betekenis van wijsheid als een vrucht van gemeenschappelijke inspanningen — veeleer dan van een los individu.
Vanuit haar onderzoek in Ghana naar de geschiedenis, filosofie en religie van de Asante vertelt Louise Müller geinspireerd over dit spreekwoord. Het spreekwoord over wijsheid als een baobab boom hoort bij het verhaal van de spin Anansi en de wijsheidspot: de spin Anansi bewaart alle wijsheid voor zichzelf in deze pot. Hij tracht deze daarna in een boom te verstoppen tot hij erachter komt dat zijn zoon meer weet dan hijzelf.
Hieruit blijkt dat wijsheid, gelijk de baobab boom, krachtiger is dan een enkele persoon. Anansi ontdekt dat hij niet alle wijsheid van de hele wereld alleen kan bewaren. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar iedereen heeft wijsheid in zich. Wijsheid is wat alle mensen jong en oud, licht en donker, dik en dun, groot en klein verzamelen in een wereld omspannend web.
Wijsheid in verhalen en spreekwoorden
Op het Wijsheidsweb draagt Louise Müller als auteur bij aan het verzamelen van materiaal uit de Ghanese wijsheidstraditie, met name de Asante-bevolking, die in de zuidelijke regio West-Afrika (Ghana, Ivoorkust en delen van Togo) woont.
In deze orale cultuur zijn kunstwerken — bijvoorbeeld op gebruiksvoorwerpen, juwelen, gebouwen, kleding en koninklijke attributen — nooit als puur esthetisch bedoeld, maar nauw verbonden met gebruiken en morele waarden.
Louise ontwikkelt een wijsheidsspel voor de QFWF op basis van een aantal uitgezochte en vertaalde Akan spreekwoorden gecombineerd met Adinkra symbolen. Dit spel wordt tijdens het Storytelling programma op de jaarlijkse Ontmoetingsdag op 7 september 2019 presenteerd.
Een ander Asante spreekwoord luidt: “Obi nto anansessem nkyere Ntikuma.” Ofwel “Niemand vertelt verhalen aan Ntikuma, het spinnenkind.”
Over de betekenis hiervan vertelt Louise:
Aangezien de spin de oorsprong aller verhalen is, wordt zijn zoon Ntikuma geacht alle verhalen te kennen door ze van zijn vader gehoord te hebben. Dit spreekwoord gebruik je (al naar gelang de context weer net iets anders) wanneer je van een kwestie al veel weet en graag zou zien dat iemand je eens iets nieuws vertelt
Louise is in haar onderzoek geïnspireerd door:
Peggy Appiah (1921-2006) die het grootste deel van haar leven in Kumasi woonde en waar ze duizenden Asante spreekwoorden verzamelde. Peggy was de vrouw van de beroemde Ghanese politicus Joe Appiah.
De jaarlijkse Ontmoetingsdag QFWF
Van harte welkom op zaterdag 7 september 2019 in De Bibliotheek van Weesp met de:
Presentatie van het Storytelling programma!
Met vurige harten, hoofden, ogen en handen is er een bijzonder programma door de ontwikkelgroep samengesteld:
Storytelling on the rhythm of life, crossing borders of cultures and media:
- Ghana: wijsheidsspel met Akan spreekwoorden en Adinkra symbolen
- India: wijsheid in spreekwoorden en verhalen op (onder)zoek naar transculturele thema’s; eerlijkheid en gender
- Muzikale dialoog met Surinaamse gedichten
- Congo tales in beelden
Over de verbindende kracht van verhalen
Het leven zelf is de grootste auteur! Verhalen weerspiegelen de verbindende kracht waarin de eeuwigheid tot een eenheid van tijd, plaats en handeling is samengebald…. Al bewegend op het ritme van dag en nacht en gedragen op de wisseling der seizoenen, ontstaan plot en samenhang.
Stephen Fry schreef in het voorwoord van zijn hertelling van de Griekse mythen en heldenverhalen, dat zij
“… uit de verwarrende draden van het bestaan een compleet tapijt hebben geweven van legenden en verhalen.”
De figuur Anansi reisde ten gevolge van de kolonisatie mee met de tot slaaf gemaakte Ghanezen en onderging in het Caribische gebied meerdere metamorfoses qua uiterlijk en karakter in een Surinaamse, Antilliaanse, Haïtiaanse, … held. Doorheen de culturele diversiteit belichaamt deze kleurrijke Anansi in de diaspora steeds humor, geslepenheid en rebelsheid!
Nieuws
… van het WW
Het Wijsheidsweb is vandaag 1,5 jaar jonge geworden! Nu met:
- zo’n 75 Redactionele pagina’s
- ruim 270 Wijsheden
- meer dan 190 Forum/ platformberichten
- afkomstig van zo’n 70 WW-auteurs[2]
… van de QFWF organisatie
In het voorjaar is Louise Müller tot het bestuur van de QFWF toegetreden en Erik Hoogcarpsel is lid geworden van de Redactieraad van het Wijsheidsweb.
Onlangs zijn nog vier nieuwe vrijwilligers toegetreden: Dan Diojdescu, Deniz Yildiz, Marc Jansen en Vladimir Popu zullen helpen met de verdere ontwikkeling van het Wijsheidsweb, de integratie van de diverse websites en met de PR voor de QFWF.
De QFWF is heel blij met deze versterkingen! Allen heel hartelijk welkom!
- Doneren aan de QFWF? Heel graag! zie: donaties
Quintessence
“…door … tijdloze en universele beelden te vervaardigen. Mensfiguren te laten zien die door middel van houdingen, gebaren en gezichtsuitdrukkingen een verhaal vertellen.
In dit schilderij “Reflectie” met een vrouw voor de spiegel die naar ons en naar zichzelf kijkt, verwijs ik naar de noodzaak om naar onszelf te kijken.
Vooral nu, in deze snel veranderende samenleving.
Het is tijd om stil te staan, letterlijk en figuurlijk.”
Chrisje Ronde in Lucius
Noten
[1] Bron: Baobab boom
[2] WW-auteurs zijn auteurs, acteurs, kunstenaars, ontwerpers, opstellers, fotografen, tekenaars, makers van video en film en andere producenten van tekst, beeld, geluid, en belanghebbenden, die de teksten en ander materiaal ter beschikking van het Wijsheidsweb hebben gesteld.
5 nr 3, 5 nr 2, 5 nr 1, 4 nr 5, 4e nr 4, 4 nr 3, 4 nr 2, 4 nr 1, 3 nr 4, 3 nr 3, 3 nr 2, 3 nr 1, 2 nr 4, 2 nr 3, 2 nr 2, 2 nr 1, 1 nr 2, 1 nr 1