Elaine Lies, March 6, 2019, Source: OGA, Japan (Reuters)
Hoofdredactie
Wij delen dit heugelijke bericht uit Japan met een kritische kanttekening:
Na jarenlange discriminatie en gedwongen assimilatie, zijn de Ainu, een in 2017 12.300 zielen tellende bevolkingsgroep, nu erkend als ‘inheemse’ Japanners. Hoeveel Ainu er in ‘de Japanse bevolking’ zijn geassimileerd is onbekend.
Daarmee krijgt deze etnische minderheid na jarenlange politiek van gedwongen assimilatie erkenning voor hun eeuwenoude tradities en eigen taal als gemeenschap en het recht deze aan volgende generaties door te geven.
Deze ondersteuning van overheidswege geeft ook een impuls aan de lokale economie, waaronder het toerisme. De dansen en drachten rond hun animistische levensvisie geeft zowel uitdrukking aan het geloof in een bezielde natuur en de zielsverwantschap tussen mensen en dieren, als aan de noodzaak dat de rollen en taken van mannen en vrouwen daarbij gescheiden dienen te blijven.
Want als vrouwen de Namahage demons gaan vertolken in de door Unesco als cultureel erfgoed bestempelde rituele dans,
“… dan zijn we wel erg ver heen”, volgens Mr. Sato ….
Aan het bewaren van eeuwenoude tradities kleven twee kanten: het bewaren van cultureel erfgoed en het conserveren van eeuwenlang ingesleten maatschappelijke ongelijkheid tussen man en vrouw.
As a child, Mr Tatsuo Sato was terrified when the Namahage demons roared into his northern Japanese house every year, but in adulthood, he mourned as the centuries-old tradition faded away.
“The kids disappeared, the young people disappeared. We had to give it up,” Mr Sato, 78, said of the New Year’s Eve visits by men in horned masks and straw capes, all shouting “Are there any bad kids here?”
Unesco registering Namahage as a cultural property late last year has given new life to the colourful tradition.
But experts say the recognition, which included several similar traditions in which costumed “gods” visit villages, doesn’t automatically guarantee survival.
In some cases, it could even stifle changes that help keep the groups going, such as including outsiders or women.
“Within this Unesco designation, there are several groups that I believe may not be able to continue – or not be able to continue in their present form,” said cultural history professor Satoru Hyoki of Tokyo’s Seijo University.
Masukawa revived its traditional New Year’s Eve ritual last year after 12 years, thanks partly to a group of young transplants to the area, whose population has dwindled to just 130 in the last two decades.
Oga had 120 Namahage troupes in 1989, but just 85 in 2015; that only young men were allowed to take part didn’t help matters.
Some hamlets have raised the age limit, while others welcomed young outsiders. One of those transplants, Mr Haruki Ito, came up with the idea of inviting young men from around Japan to take part alongside the locals in Masukawa.
“If Namahage aren’t young men, it’s no good, everyone agrees,” said Mr Sato, who took his turn as a demon when he was younger. “Maybe if women did it, we’d have enough people, but I don’t think we have to go that far.”
Read More: japanese-demon-festival-grapples-with-blessing-and-curse-of-unesco-listing