Het intercultureel verrijkte levenskunstspel verschijnt in 2025!
Hoofdredactie
Dankzij betrokken handen en harten van de Quest for Wisdom kring ziet de verrijkte en herziene uitgave van het levenskunstspel Mens, ken jezelf in 2025 het licht. De eerste vormgeving van Joke Koppius is door ontwerper Eric Hage in een kunstzinnig jasje gestoken en Wimke van Laserwhale heeft de speelfiguren, ringen en gelukselementen van hout gemaakt; de zeven kaartensets zijn door Heidi Muijen met wijsheden uit de vier windrichtingen aangevuld en in 2023-2024 met drie Amor Fati try-out-groepen beproefd.
Een leuk cadeau voor wereldburgers!
Spelende wijsheid: wegen naar levensgeluk langs de vier windstreken
- © Quest for wisdom foundation (QFWF), Weesp 2025; Intercultureel verrijkte uitgave van Mens, ken jezelf!
- Ontwerp Speelveld & Spelbeschrijving en conceptontwikkeling: Heidi S.C.A. Muijen
- Vormgeving origineel houten speelbord: Agnes Roothaan
- Productie houten Speelfiguren, Ringen en Gelukselementen: Laserwhale te Weesp
- Grafische vormgeving spel- en instructiemateriaal: Eric Hage
- ISBN 978 94 92 127 167
- Het zal in de loop van 2025 in de Wijsheid Winkel
- Als vroeginschrijver en als QfWF-vriend(in) krijg je 25% korting: meld je aan info@questforwisdom.org
Over het spel
Amor Fati is een bordspel met mythisch-filosofische symboliek uit alle windstreken voor het beoefenen van levenskunst als wereldburger. De naam is een klassieke lijfspreuk uit de Europese wijsheidstraditie en betekent letterlijk de ‘liefde voor het levenslot’.
Deze naam is gekozen om het niet-weten en de overgave aan het leven te belichten als waarden die in de schaduw zijn gesteld door de rationalistische geest van meten is weten. Wijzer dan de brokjes verzamelde kennis is een houding van dankbaarheid voor wat je gegeven is. Het tijd nemen voor inkeer wordt in een ‘maakbare wereld’ veelal overschreeuwd.
De spelers van Amor Fati reizen nomadisch over het speelbord en dompelen zich onder in een mythisch-magische wereld vol symboliek, vanuit de beleving in het leven te zijn geworpen zonder routekaart naar onze bestemming. Het doel is al spelend natuurlijke en interculturele wijsheid te ontwikkelen door elkaar in dialoog en het leven liefdevol te omarmen.
Als speler reis je met een speelfiguur over het speelbord — een landschap ter beoefening van interculturele levenskunst — springend van symbool tot symbool (en van spelronde tot spelronde): aldus geworpen in het leven-spel leert Amor Fati je als nomadisch reiziger liefdevol te omarmen en te onderzoeken wat er op jouw pad komt. Die speelwijze weerspiegelt het gegeven dat de levensweg een sprongsgewijze ontwikkeling kent, volgens de unieke wijze waarop mensen zich de toekomst in werpen en hun levensmissie verwezenlijken.
Een spelleider gaat het reisgezelschap voor en leidt het thema van levenskunst in, dat in elke spelronde wordt aangekaart, begeleidt de dialoogronden en deelt de speelkaarten uit. De in de spelronden geoogste inzichten noteert men op het spelformulier als basis voor een leerdicht over de eigen levensmythe.
De spelers laten zich door de symbolen rond de levensthema’s op het speelveld inspireren. De toegespeelde wijsheden op de speelkaarten verrijken in elke spelronde het gesprek met perspectieven uit verschillende culturen en wijsheidstradities. Door deze andere stemmen in het spel mee te nemen beoefent men levenskunst als wereldburger. Juist de dynamiek tussen verbeelding en verwoording naar begripsvorming door het aanboren van intuïtie en gevoel, werkt verdiepend voor een wijze omgang met de vragen die het leven ons stelt!
Wijsheid uit alle windstreken
Aan de symbolen op het speelveld zijn boeddhistische, daoïstische, ubuntu, gnostieke, sjamanistische en andere visies verbonden in de vorm van filosofische fragmenten, oorsprongsverhalen en wijsheidsspreuken. Deze mythisch-filosofische wegwijzers op de speelkaarten nodigen spelers uit het eigen intuïtieve weten aan te spreken, al meanderend langs de symbolische plekken in het landschap van levenskunst. Dit bewandelen van de labyrintische wegen roept een sprookjesachtige wereld op: als een reis van de ziel,
Ter illustratie hoe spelers de reis in het spel parallel aan de levensreis ervaren, is er in de Speelwijzer een beschrijving opgenomen van het samenspel als levende ervaring door Klaske Rehorst en Robin Stemerding.
- Voorspelronde: Hoe maak je keuzen in het leven? Rationeel wikkend en wegend of gevoelsmatig en intuïtief; al handelend in relatie tot anderen of door het toeval mee te laten spelen?
- De buitenste kring snijdt het thema eigenheid aan voor het vinden van een goede koers in het (levens)spel. Dit gegeven appelleert aan natuurlijke wijsheid, wat in het spel weerspiegeld is met de keuze voor één van de natuurlijke elementen: aarde, water, lucht en vuur — en de daarmee corresponderende basissymbolen oog, hart, spiraal en hand — én voor één van de polaire levensgrondhoudingen. Beide keuzen samen leiden naar een van de acht startposities in een denkraam met een geluksprincipe, die de wegen in het spel verbinden met de quintessence ofwel het vijfde element.
- De oranje kring is gewijd aan de ronde van inter-culturele vorming met zes symbolen van filosofisch gereedschap, zoals de bril en de klauwhamer, die perspectieven op het leven uit verschillende windrichtingen en spanningsvelden tussen natuur en cultuur verbeelden. Op een ruilmarkt kun je gelukselementen én culturele visies met elkaar uitwisselen.
- Al reizend over de labyrintische levenspaden komt het reisgezelschap aan in de groene kring, die de ronde van voor- en tegenspoed verbeeldt met mythische plaatsen vol wijsheid, zoals een vlinder en een herberg. Daaraan zijn dilemma’s gekoppeld met de ringen met polaire levensmotieven, die het goede leven verbinden met de onvermijdelijke tragiek.
- Daarop volgt de paarse kring van de ronde van beproeving met landschappen waarin disbalans tussen de elementen heerst, zoals in het duistere woud en het zompige moeras. Zij dienen als spiegel voor de vraag: hoe wijs met een levenscrisis om te gaan? Hoe sta je zelf op het spel koersend tussen beheersing en overgave?
- In een ‘tussensfeer’, voordat spelers aankomen in het centrum van het speelbord, is de ronde van ontmoeting. Daar huizen mythische wezens en dieren, zoals een slang en een draak, die thuis zijn in de beproevende landschappen. Hier staat de vraag centraal: ben je bereid hulp te aanvaarden en deze ‘vreemde wezens’ met hun andere perspectief binnen te laten? Dan zal dit wezen je meevoeren naar:
- De ronde van bestemming met plaatsen van aankomst rond het mysterieuze centrum, de quintessence, waar wegen en doel samenvallen. Daar kantelt het perspectief …
Meer over de spelende wijsheid en interculturele filosofie van het spel is te lezen in het achtergrondboek Amor Fati: spelende wijsheid voor de kosmopolis, in 2024 uitgegeven bij Garant – ISBN 978 90 441 3970 9.