Baas in eigen bed

0

Karin Glaubitz

Uit het Narrenschip, 19 maart 2020

Deze verhalenbundel van Arnold Lobel bevat veel korte verhaaltjes voor alle leeftijden. Stuk voor stuk zijn het juweeltjes om mee te filosoferen met kinderen. De komende posts zal ik hier een aantal verhaaltjes uit selecteren om aan te geven hoe je die filosofische gesprekjes met je kind aan kan gaan.

Je kunt het boek bestellen bij Leesvink

Hier heb ik gekozen voor het verhaal “Bobbels”, uit het deel “Bij Uil thuis”. Het verhaal geeft een mooie ingang om met je kind na te denken over wat je wel/niet ziet, wat er is als je niet kijkt of als het donker is. Maar ook geeft het verhaal veel ingangen om te praten over baas zijn over jezelf (of je eigen bed!…)

Uil ligt in bed en wil zijn licht uitdoen en gaan slapen. Dan ziet hij twee grote bobbels onder zijn deken. Wat is dat? Wat zit daar onder zijn deken? Het beweegt ook nog…?

Hier kun je luisteren naar mijn eigen vertelling van dit verhaal:

 

Vraag over het verhaal aan je kind met de onderstaande vragen, vraag door wacht en herhaal de vraag. Ga niet uit van één antwoord, maar laat het kind vertellen; als je kind gaat praten, kun je vragen

En? Omdat? Leg eens uit? Geef eens een voorbeeld?

“Bobbels” uit Bij Uil thuis, Arnold Lobel

Wie ligt er in het bed? … (Alleen de uil of…?)

Wat ziet Uil?

Waar komen die bobbels vandaan?

Wat is het? Wat denk jij?

  • Is Uil bang van de bobbels? Waarom wel/niet?
  • Zijn de bobbels er de hele tijd?
  • Zijn de bobbels echt of nep?
  • Van wie zijn die bobbels?
  • Is Uil de baas in zijn bed? Waarom wel of niet?
  • Doe een spelletje en vraag aan je kind; Ben jij de baas over jouw mond, haar, benen etc.? Waarom wel/niet?

Tekenopdracht: Teken je eigen bed!

 

Kijk ook op deze pagina voor algemene richtlijnen voor het gesprek Filosoferen ouder kind

Karin Glaubitz

Momenteel werk ik als trainer en docent filosofie. Ik geef filosofielessen aan kinderen, verzorg onderzoeksbijeenkomsten voor bedrijven en instellingen en werk aan de ontwikkeling van het filosofieonderwijs op basisscholen. Ik ben CoPI-gecertificeerd filosofisch gespreksleider. In mijn leven wisselden denk- en doewerk elkaar veelvuldig af, steeds op zoek naar de wisselwerking tussen die twee.

Reageren gesloten.