Karin Glaubitz
Bron: www.atelierhetnarrenschip.nl
Met groep 5 onderzoeken we welke dier we zouden willen zijn. De aanleiding is het verhaal over een jongen die een leeuw wilde zijn.
Eerst tekenen de kinderen zichzelf als een dier met herkenningspunten van zichzelf: een glimlach, haren, gezicht, etc.
Schrijf een avontuur van jezelf als dier
Individueel gaan de kinderen aan de slag met hun avontuur.
R. doet als beer een lange winterslaap.
J is een hert dat een wolf als vriend heeft, de andere herten vinden dat gek en jagen de wolf weg. Uiteindelijk wordt haar vriend de wolf doodgebeten.
P. is een werkmier, omdat hij graag bezig is. Al die verhalen leveren weer stof op om te filosoferen.
Waarom wil je dat dier zijn? Heeft het iets met jou te maken? Hoe kunnen herkennen dat jij het bent?
I. vraagt: “wil je in de toekomst ook dat dier zijn?”
Door de fantasie en de vraag “wat als?” vertellen de kinderen veel over hun eigen perspectief en kunnen we ook weer met elkaar nadenken over de verschillen daarin en hoe je dan handelt, kijkt en denkt.