Chrisje Ronde
Wijsheidsweb, 1 augustus 2019
Tijdens mijn schilderende leven en studeren kwam ik natuurlijk ook de “Divina Commedia” tegen en ben ik het werk van Dante Alighieri gaan lezen.
Ook heb ik in die tijd met Frans van Dooren, vertaler Italiaans en essayist, mijn werk besproken.
Dit schilderij is ontstaan na Nine Eleven (2001) en de tekeningen van Gustave Doré waren mijn inspiratiebron, omdat ook hierin weer herkenbare symboliek te zien is en houvast geeft in het werken.
Hel, louteringsberg en hemel, het rode vuur voor het branden in de hel en de angst hiervoor die ons vooral door het katholicisme is voorgeschoteld. De zwarte spelonken of valkuilen op aarde die de moeilijke weg naar het hiernamaals tonen en het hemelse licht wat uiteindelijk verlossing zal brengen.
In de lichamen zit in de onderschildering het groen van onze angsten, wat doorschemert in de huid. Het blauw en paars brengen ook weer rust en bezinning in de compositie.
Mijn plan is om dit drieluikje nog eens groter uit te werken.