Oma Saartje vertelt … 1

0

Carola Pelder, tekst en illustraties

Wijsheidsweb: verhalen uit de Wonderlijke Wensbox, 2018-07

deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5 – deel 6

Oma Saartje

Oma Saartje leest voor

Dit verhaal gaat over Oma Saartje. Oma Saartje is een oude en wijze vrouw. Zij geniet veel bekendheid als schrijfster van kinderboeken. Oma Saartje houdt van kinderen. Zij vindt het heerlijk om kinderen te zien spelen en ravotten.

Vroeger was oma Saartje vaak te vinden in de plaatselijke speeltuin. Al die spelende kinderen gaven haar inspiratie om nieuwe kinderboeken te schrijven.
Het spel van de kinderen was een genot om naar te kijken en te luisteren. Ze hoorde verhalen over spannende ontdekkingsreizen naar Verweggiestan.

Er waren wonderlijke ontmoetingen met ridders, prinsessen, clowns, kluizenaars, draken. Oma Saartje genoot van alle verhalen en ontdekte in het spel van kinderen grote wijsheden.
Kinderen wisten in het spel, zonder dat zij zich het bewust zijn, de verhalen en personages wakker te maken waar ze veel van konden leren. De ridder leerde de kinderen om moedig te zijn. De clown kwam ten tonele als het even te spannend werd. Hij kon iedereen weer laten lachen. De moeder kwam op als één van de kinderen zich tijdens het spel bezeerd had. Op één of andere manier wisten kinderen dus, heel spontaan, wat er nodig was om een sterk verhaal te maken. Dat maakte het spelen zo waardevol.
Oma Saartje had er veel over gelezen. Voor oma Saartje is spelen, de Koninklijke Weg naar geluk en sterk leiderschap.

De laatste dagen, maanden piekert oma Saartje veel. Zij maakt zorgen over al die kinderen die verveeld thuis zitten, op de bank. De kinderen vertellen elkaar steeds minder échte verhalen. Veel kinderen halen kattenkwaad uit of beleven er heel veel plezier aan om kinderen te plagen en te pesten. Iedereen spreekt er schande van. “De kinderen van tegenwoordig maken er een potje van!” zegt de één tegen de ander.

Oma Saartje weet wel beter.

Onverwacht bezoek

Oma Saartje was hardop aan het piekeren “De kinderen kunnen hun ei niet kwijt. Ze moeten op avontuur! De kinderen moeten weer gaan spelen! Er moet wat gebeuren!”
Terwijl oma Saartje aan het klagen en mopperen was keek zij door het voorraam naar buiten. Opeens ging het hek in de voortuin open. Er kwam een meisje het pad oplopen. Ze belde aan.

Nieuwsgierig opende oma Saartje de voordeur. Daar stond een meisje met blond haar en twee paardestaarten. Ze moet op haar tenen hebben gestaan om bij de deurbel te komen.

Nog voordat oma Saartje haar kon begroeten sprak het meisje haar aan.

“Bent u de mevrouw die kinderverhalen schrijft?”

“Je verrast me met je komst.” sprak oma Saartje “Hoe heet jij eigenlijk?”

“Ik heet Katinka, maar iedereen noemt me Kaatje.” sprak het meisje.

“Wil je soms even binnenkomen? Ik heb net een pot thee gezet.”

Oma Saartje wenkte Katinka naar binnen en vertelde verder.

“Ik heet oma Saartje. Het klopt Katinka. Ik heb veel kinderverhalen geschreven. Ik heb een wens om nog één boek te schrijven.
Maar het lijkt wel of mijn fantasie op is. Misschien is het wel de leeftijd. Ach Katinka, je hebt van die wensen, daar kun je over blijven dromen. Geen idee of dat laatste boek er ooit nog gaat komen.”

“Nou, ik wil er graag alles over horen.” sprak Katinka enthousiast.

De Wonderlijke Wensbox

Er verscheen een grote lach op het gezicht van Oma Saartje.

“Ik vertel je er graag over”, sprak oma Saartje opgewekt.

Ze pakte de doos die naast haar stond en haalde er een tekening uit en liet deze aan Katinka zien. Het was een tekening van een meisje. Het meisje zat in de schoolbanken op school.

Katinka was afgeleid door de doos, die oma Saartje op schoot had staan.

“Wat is dat voor doos?” vroeg Katinka “Wat is ie mooi!”

“Dit is een doos vol verhalen.” Sprak oma Saartje en ze straalde “Verhalen waar ik blij van word. Er ligt een wens in met een bijzonder verhaal. Het is de wens om een nieuw kinderboek te schrijven.
Nu jij mij vraagt om erover te vertellen, komt deze wens weer tot leven. Het is mij al vaker gebeurd, dat de wensen die ik in deze doos bewaar gewoon tot leven komen. Dat is toch wonderlijk? Daarom noem ik de verhalendoos ook De Wonderlijke Wensbox.”

Oma Saartje moest er zelf om lachen. Katinka lachte hartelijk mee.

Oma Saartje zette de Wonderlijke Wensbox terug op de grond. Ze hield de tekening van het meisje in haar hand en begon te vertellen ….


Zo eindigt het eerste deel uit vertelling van Oma Saartje vertelt. In het volgende deel vertelt oma Saartje over Merel. Merel is een meisje van 7 jaar oud, dat intens verdrietig is. Als niemand haar meer kan troosten heeft zij een onvergetelijke ontmoeting met een bijzonder wezentje. Zal het dit wezentje lukken om Merel weer op te vrolijken?

Spelen is ontwikkelen

Het actief houden van een spelende geest beantwoordt aan de natuurlijke drang van de mens, de innerlijke en onbewuste drive om vaardigheden te ontwikkelen die van onschatbare waarde zijn bij het ontwikkelen van je eigenheid, de persoonlijke drijfveren, de autonome wil en wilskracht.

Een spelende geest stimuleert de nieuwsgierigheid om nieuwe ervaringen op te doen, zodat je kunt blijven leren en groeien in het verlengde van je persoonlijke drijfveren en hartenwensen.

Het leven zit vol uitdagingen, tegenstellingen die je aanzetten om voort te blijven gaan op de weg die je leidt naar jouw eigen plek. Bezield zijn door je hartenwensen en dromen die alleen tot wasdom kunnen komen bij acceptatie van jezelf.

Verhalenlijn —
De avonturen van Katinka

De avonturen van Katinka gaan over Katinka (8). Katinka wil rijk en gelukkig worden. Als blijkt, dat Katinka helemaal niet goed kan leren verliest ze haar dromen.
Op wonderlijke wijze komt Katinka in Boxdorp terecht, waar ze op zoek moet naar prof. Plezier.

Ze krijgt een belangrijke opdracht mee naar huis. Katinka moet haar grootste weerstand overwinnen en weer gaan spelen. Prof. Plezier helpt haar zo goed als hij kan.

is StoryArtist. Zij heeft een ontwerp- en trainingsburo op gebied van spelend ontdekken en ontwikkelen: Studio Wishdom — Creatief in Talentontwikkeling. Carola deed jarenlang onderzoek naar de relatie tussen speelkracht en identiteitsontwikkeling met behulp allerlei kunstvormen en creatieve dialogen.

Schrijf een reactie