Chrisje Ronde
Wijsheidsweb, 9 september 2018
In de tijd dat ik de filosoof Emmanuel Levinas tegenkwam in mijn studie, wist ik meteen dat ik weer een portret wilde schilderen. In het gelaat van de Ander ontmoet je elkaar, maar ook jezelf. De titel van het schilderij is daardoor ontstaan en heeft meegespeeld in latere portretten. Het zijn morele relaties, verlangen naar gastvrijheid, goedheid en rechtvaardigheid.
Deze vrouw heeft een beschermende kap op haar hoofd die haar schoonheid en verstilling beter doet uitkomen. Het masker in haar hand laat zien dat zij zichzelf in alle openheid toont en haar masker heeft afgenomen. Ze toont haar ware zelf. Het goede, het ware en het schone.
Dit schilderij is ontstaan nadat ik een essay “Waarheid en Schilderkunst” moest schrijven voor mijn studie. Daarvoor heb ik de “Kruisafname” van Rogier van der Weyden gekozen. Alles wat ik belangrijk vind in de schilderkunst komt in dit essay samen, houdingen, gebaren, het gelaat en de in rust herinnerde emotie.